Året er 1977, Loris Azzaro og en tysk ingeniør ved navn Richard Wirtz ligger og solbader langs kysten av Tunisia, førstnevntes hjemland. Det bobler over av fantasifulle ideer i varmen, noe som til slutt fører til at de to mennene inngår en avtale om å starte et moteselskap. Azzaro, en italiener født i Tunisia, tar seg av det artistiske og estetiske, mens Richard Wirtz tar seg av det praktiske (som seg hør og bør for en tysk ingeniør). Samarbeidet fungerer veldig godt og det tok ikke lenge før motemerket var ute på hele det europeiske markedet. Azzaros deodorant har også blitt en viktig inntektskilde, i tilleg til skoproduksjon.

Azzaro - Stek i solsteken

Merket beskrives med samme trekk som interessene til skaperne selv; solfylt og hedonistisk. Designet har holdt tro til den forrige trenden som var glamour og velstand, dette kan rettferdiggjøres med at denne stilen er en del av Azzaros DNA. Italiensk design skinner gjennom med en frekk og selvsikker holdning. Samtidig er designet følsomt og ikke minst som tidligere nevnt hedonistisk. Azzaro sko har lenge vært priset av menn i alle aldre, det er ingen grunn til å ikke eie et par. Skoene er ikke overdådig glamorøse da Loris alltid var opptatt av å vektlegge det klassiske. Det er ikke nødvendig å være en sydlandsk playboy for å ta seg ut i designet. Klassiske elementer i designet gjør det mulig å blande stilen, slik at man unngår å se ut som en Puerto Banus weekender.